Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

"Arg blatte talar om invandring"

Av Sara - 12 oktober 2014 21:11

Nu har jag kollat på det här Youtubeklippet i en halvtimme och rynkat pannan alltför många gånger. Jag orkar inte skriva allt jag ifrågasätter igen, men lämnade en kommentar på klippet om vad i hans snack som är problematiskt som jag kan lägga upp här. Dock håller jag med om att man ska kunna kritisera även det man gillar och inte bara se det bra i det bra och det dåliga i det dåliga, men han här är långt ifrån mig i sina värderingar. I alla fall, kolla. Det kan vara nyttigt att ifrågasätta sig själv, men sedan komma fram till en slutsats och förstå varför man tycker nånting är rätt eller fel. (Jag tummade ner klippet, så om ni håller med mig kan ni göra detsamma.)


 



1. Du verkar inte förstå vad det betyder att alla människor är lika värda. Det menas med att det man inte kan påverka inte ska påverka ens människovärde. Sen bygger de handlingar man gör upp en som person vilket avgör om du gillar eller ogillar en person. Men i t. ex. rätten så ska man helt o hållet blunda för vem personen är, för det är HANDLINGEN som är fokuset. Det är något du måste kunna skilja på. En privatperson kommer alltid ha olika åsikter om olika människor och det är ju SJÄLVKLART! 
2. Det du snackar om är machokulturen och DET är ett problem vi måste ta tag i ORDENTLIGT. Men hör och häpna, machokulturen finns även bland vita män! De så kallad populära med "respekt" i min skola är de som kallar tjejer horor, som röker och dricker, som mer eller mindre lägger för lite energi på skolan. Dessa killar är från rika familjer och svenskar långt bak i generationerna. Kulturen skiljer sig en del från invandrare och icke invandrare, men det beror på bakgrund, förutsättningar, klass och massa saker som spelar roll, därför måste vi förbättra integrationen. Men det du pratar om är främst ett problem som har med de stereotypa könsrollerna att göra. Lyft feminismen så kommer vi långt.
3. Säg inte att människor är lättkränkta. Självklart är det helt fel att man ska få höra att man är rasist för att man kritiserar något man skulle kritiserat vem det än var som gjorde det, men det är långt ifrån alla som är såna idioter. Att använda n-ordet är kränkande, ja. Och chokladbollsdebatten samt Pippi-debatten är patetiska. Varför ska det ens diskuteras om det är rätt/fel att byta bort n-ordet då det är kränkande?
4. Rasism mot vita existerar inte precis som att sexism mot män inte existerar. I "svennehora" är det hora som är det vidriga. Jag skulle aldrig bli kränkt av att höra "jävla svenne", men "jävla hora" så hade jag exploderat. 

Tror det var det :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 januari 2015 22:26

Vill innan jag ens börjar skriva påpeka att jag är medveten om att jag som vit inte har tolkningsföreträde på ämnet, men här är i alla fall min analys.   Efter terrorattacken mot satirtidningen Charlie Hebdo har media och sociala medier ständigt ...

Av Sara - 9 december 2014 21:13

Jaha, nu har jag läst att Skolinspektionen vill göra det lättare för elever att uttrycka sig rasistiskt. De menar att det är viktigt att hålla på yttrandefriheten även om åsikterna kränker andra elever. Som jag fattat det vill Skolinspektionen uppmun...

Av Sara - 16 november 2014 21:20

För många funkar skolan. Alla kan tycka det är segt med tidiga morgnar, läxor, prov och allt annat som hör skolan till, men de lär sig det som ska läras in efter ett tag, de har kompisar att ha kul med och de passar in.  Men för alltför många är sk...

Av Sara - 25 oktober 2014 22:19

En händelse inträffade nyligen som, om inte tidigare, förstörde det mesta i mitt liv. Eller ja, i alla fall min skolgång. Jag går då i 8an nu och har drygt ett och ett halvt år kvar i grundskolan, men under nästan hela åttan har jag haft ångest över ...

Av Sara - 14 oktober 2014 21:30

Hej du som läser det här. Om jag säger knäproblem, tänker du då "vad är det?" eller "aa fan, det suger"? Jag tror väldigt många har haft mer eller mindre problem med knäna, särskilt om du utövar någon fysisk övning. Utan att veta vad en ska kalla j...

Presentation


Ofta känns det som att jag springer på ett löpband. Jag kämpar och svettas men kommer ingen vart. Fast det är i skogen jag vill och ska vara.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken artist av dessa är bäst?
 Beyoncé
 Rihanna
 Ariana Grande
 Nicki Minaj
 Veronica Maggio
 Zara Larsson
 Katy Perry

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards