Alla inlägg under januari 2015

Av Sara - 15 januari 2015 22:26

Vill innan jag ens börjar skriva påpeka att jag är medveten om att jag som vit inte har tolkningsföreträde på ämnet, men här är i alla fall min analys.


Efter terrorattacken mot satirtidningen Charlie Hebdo har media och sociala medier ständigt uppdaterats. På Twitter trendar hashtagen "JeSuisCharlie" och folk är upprörda. Jag också såklart, det är få som inte är det. Ett gäng terrorister utgör ett hot mot yttrande-/tryckfriheten och demokratin genom att döda 12 människor. Fruktansvärt sorgligt och jag sörjer de döda och dess anhöriga.


Men det finns ett men. "Va?!", skriker några av er kanske nu. "Hur kan det finnas ett 'men' när människor dött?". Jo, det jag vill komma till är att jag inte stöttar delar av Charlie Hebdo som tidning. Som med alla massmedier finns det saker en gillar och står bakom samt sådant en inte alls kan ställa sig bakom. Jag har inte jättebra koll på Charlie Hebdo som helhet, men den här jättehyllade satiren om profeten Muhammed kan jag inte ställa mig bakom. Självklart finns det ingenting i världen som försvarar ett terrordåd, men offret är inte alltid oskyldigt som många vill tro. Folk pratar om att tidningen "sparkar uppåt" vilket jag tycker är jätteviktigt att göra, men att avbilda Muhammed som för muslimerna är helig och förbjuden att avbilda anser jag bara är brist på respekt. Håna IS hur mycket ni vill, det är att sparka uppåt med tanke på hur vidriga de är och hur många liv de tar. Däremot, lämna oskyldiga muslimer ifred.

 

Muslimer är just nu högerextremas måltavla nr. 1 och de vill gärna förknippa muslimer med terror trots att det bara är nåt/några ynka procent som är sjuka i huvudet. Det värsta av allt är att islamofobin mer och mer normaliseras. Efter den här terrorattacken har den ökat ännu mer och folk trendar "#KillAllMuslims" på Twitter, helt sjukt. Det här är den största anledning till varför jag tycker det är fel att göra satir av Muhammed och islam som religion, folk förknippar terrorattacken med ALLA MUSLIMER, istället för en grupp våldsgalna machomän som råkar vara muslimer (egentligen islamister). 

 

Det här är inte att sparka uppåt, det är att sparka neråt. Islamofobi är som all annan rasism skadlig och jag vet inte hur långt folk vill låta det gå. Moskéer utsätts för bränder och hatbrott, enskilda muslimer blir kränkta och misshandlade. Jag tycker det luktar 1930-talets Tyskland. Vad folk inte förstår är att det är precis på det här sättet nazism och hat utvecklar sig, börjar lite försiktigt tills den normaliserats och blodbadet kan börja. Jag ser helt klart pessimistiskt på framtiden.

 

Sen en sak till som jag idag fick höra av en som tycker "muslimer är fruktansvärda". "Den dåliga kvinnosynen muslimer har". Jag har inte läst Koranen, men nej, jag skulle inte bli förvånad om religionen ser kvinnor som ett "talande redskap" eller något åt det hållet. Religioner är gamla och har väderingar därefter och vissa muslimer lever fortfarande efter de värderingarna vilket är vidrigt och problematiskt ja. MEN det här gäller även Kristendomen. En del kristna är fruktansvärt homofobiska eftersom Bibeln som är fett gammal inte fattat grejen med hbtq-personer, de existerar inte. Vissa människor, religiösa eller ej, lever helt enkelt kvar förmycket i det gamla och vägrar inse att tiderna förändras, men ändå får vissa det till att verka som att idioter bara finns bland muslimer när både idioter och hjältar kan komma från alla olika håll.

Dra inte alla över en kam. Med fördomar och intolerans kommer vi INGEN stanns.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ofta känns det som att jag springer på ett löpband. Jag kämpar och svettas men kommer ingen vart. Fast det är i skogen jag vill och ska vara.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken artist av dessa är bäst?
 Beyoncé
 Rihanna
 Ariana Grande
 Nicki Minaj
 Veronica Maggio
 Zara Larsson
 Katy Perry

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards