Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Den livsfarliga skolan

Av Sara - 16 november 2014 21:20

För många funkar skolan. Alla kan tycka det är segt med tidiga morgnar, läxor, prov och allt annat som hör skolan till, men de lär sig det som ska läras in efter ett tag, de har kompisar att ha kul med och de passar in. 

Men för alltför många är skolan rent utsagt livsfarlig. Skolan ligger bakom ångest, depression, mobbning och självmord. Skolan tar liv. 


Om ett barn lider av ångest, har självmordstankar och kanske blir direkt eller indirekt mobbad i skolan måste barnet ändå gå till skolan, eftersom det är skolplikt. Visst går det att sjukanmäla, men faktum är att det inte är många som tar psykiska problem på allvar. Genom att säga åt någon som lider av någon form av psykisk ohälsa att "rycka upp sig", "ta tag i sitt liv" eller något liknande läggs ett enormt extra ansvar på den sjuke, något som gör det ännu svårare att bli frisk. 

Att känna sig dålig och slö av att stanna hemma pga dessa problem leder antingen till att personen mår ännu sämre, eller att den går till skolan och av det mår ännu sämre.


Jag undrar bara, är det värt det? Är det värt att ett barn ska börja tänka på döden, eller i värsta fall tillomed ta sitt eget liv, bara för att gå till skolan varje dag och lära sig alla ämnen. Vad har en för nytta av avancerad matematik om en ändå inte vill leva? 

Jag tycker det är helt självklart. Det psykiska måendet ska gå före allt annat, för utan livslust spelar ingenting någon roll. 


Och angående mobbning och kränkningar. Varför kan inte läraren bara lära sig att ALLTID backa offret och dessutom agera. Det är jävligt bekvämt att blunda och tänka att det löser dig, men vi kan inte ha det så, för offret KAN INTE blunda.


Jag tycker alla ska tänka lite på det här innan ni ser ner på någon som skolkar för att hen inte orkar gå till skolan. Det är antagligen bäst så, för skolan är livsfarlig om man inte passar in på hur skolan tycker man ska vara.


 
 
Ingen bild

Anonym

16 november 2014 23:26

jag förstår att skolan kan vara så för vissa människor, men vad ska man egentligen göra? skolka, sjukanmäla sig?
för skolan kommer inte vara för evigt. Eller hur, och om man inte går i skolan kommer man inte få sina betyg. Och jag personligen tror att alla vill ha ett lyckat liv, inte ett misslyckat och jag menar då inte ett lyckligt liv(man vill ha det också)
för det är inte själva skolan som är problemet utan människorna i skolan. Och om man mår så dåligt ska man ju få hjälp, inte sluta gå till skolan och isolera sig själv hemma för det hjälper inget, man kommer då tillslut bli deprimerad av det också. Och om vi ska vara korrekta så är det inte skolan som tar liv, om man tar självmord så tar man själv ju liv. Men då kan man tänka: vad fick han/hon att döda sig själv? ja det är ju inte skolan direkt, skolan är läxor, prov och lärdom. Mobbning och trakasserier hör till samhället.Samhället dödar OSS men vi är samhället, vi dödar oss själva.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 januari 2015 22:26

Vill innan jag ens börjar skriva påpeka att jag är medveten om att jag som vit inte har tolkningsföreträde på ämnet, men här är i alla fall min analys.   Efter terrorattacken mot satirtidningen Charlie Hebdo har media och sociala medier ständigt ...

Av Sara - 9 december 2014 21:13

Jaha, nu har jag läst att Skolinspektionen vill göra det lättare för elever att uttrycka sig rasistiskt. De menar att det är viktigt att hålla på yttrandefriheten även om åsikterna kränker andra elever. Som jag fattat det vill Skolinspektionen uppmun...

Av Sara - 25 oktober 2014 22:19

En händelse inträffade nyligen som, om inte tidigare, förstörde det mesta i mitt liv. Eller ja, i alla fall min skolgång. Jag går då i 8an nu och har drygt ett och ett halvt år kvar i grundskolan, men under nästan hela åttan har jag haft ångest över ...

Av Sara - 14 oktober 2014 21:30

Hej du som läser det här. Om jag säger knäproblem, tänker du då "vad är det?" eller "aa fan, det suger"? Jag tror väldigt många har haft mer eller mindre problem med knäna, särskilt om du utövar någon fysisk övning. Utan att veta vad en ska kalla j...

Av Sara - 13 oktober 2014 20:06

Om ni kollade på Idol 2013 kanske ni minns Gabriel Alares..? I alla fall har han släppt sin första singel och jag tycker den är sjukt bra! Helt klart värd en lyssning.           ...

Presentation


Ofta känns det som att jag springer på ett löpband. Jag kämpar och svettas men kommer ingen vart. Fast det är i skogen jag vill och ska vara.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken artist av dessa är bäst?
 Beyoncé
 Rihanna
 Ariana Grande
 Nicki Minaj
 Veronica Maggio
 Zara Larsson
 Katy Perry

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards